*

Jorma Joppe Talikka Oikeudenmukaisuus!

LUOKKASODAN ALUSTA 100 VUOTTA JA AUSCHWITZIN KAUHUN PÄIVIEN LOPUSTA 73 VUOTTA!

  • Hämeenlinna Vanajan kko:n Towerihauta
    Hämeenlinna Vanajan kko:n Towerihauta
  • Hämeenlinna Vanajan kko:n Towerihauta
    Hämeenlinna Vanajan kko:n Towerihauta

 

LUOKKASODAN ALUSTA 100 VUOTTA JA AUSCHWITZIN KAUHUN PÄIVIEN LOPUSTA 73 VUOTTA!

Hämeenlinna/Janakkala

SKP:n Janakkalan ja Hämeenlinnan osastot ovat muistaneet toverihauta käynnein Auschwitzin vapautuksen ja Suomen sisällissodan alkamisen vuosipäiviä hyvin kauan ja niin teemme tänä vuonnakin, vaikka taas äärioikeisto nostaakin päätään, muun oikeiston kumartaessa hiljaa hyväksyvästi, kun jälleen luokkaristiriidat kärjistyvät sietämättömiksi ja rasismia naamioidaan, outojen termien ja raukkamaisten tekojen taakse.

100 vuotta sitten 27.1.1918 alkoi köyhyyteen ajettujen maanmiestemme ja -naistemme yritys saada itselleen oikeudenmukainen elämä, joka päättyi sotaan jossa kaatui noin 3500 valkoista ja noin 5500 punaista. Erillisiä, mutta sotaan liittyviä, väkivallantekoja oli tuhansia: punaiset surmasivat noin 1650 valkoista, kun taas valkoiset teloittivat noin 8380 punaista. Valkoisten vangeiksi joutui noin 80 000 ihmistä, joista kuoli noin 12 000.

Rasismi nostaa päätään!

Puolueosastoina muistutamme, että tänään päättyivät myös 73vuotta sitten Auschwitzin kauhun päivät.Natsien suorittama julma, raaka ja rikos ihmisyyttä vastaan tunnetaan yleisemmin nimellä holokausti. Natsit surmasivat lähes 6 miljoonaa juutalaista sekä 4-5 miljoonaa ihmisryhmää mm. slaaveja, serbejä, tshekkejä, italialaisia, puolalaisia, ukrainalaisia, ranskalaisia, romaneja, kristittyjä, jehovan todistajia, kommunisteja, anarkisteja, sosialisteja, homoseksuaaleja ja vammaisia holokaustin, joukkomurhien ja sadististen tappojen kautta. 10-11 miljoonaa uhria ei sisällä sotarintamalla taisteluissa kaatuneita, vaan siviiliuhreja, jotka joutuivat kuolemaan natsien raa'an ideologisen terrorin tähden.

Luokkaristiriidat ohitse?

Nyt pykätään pakkolakeja, joilla taas on lähdetty riistämään kaikkein heikoimpien oikeuksia, samalla sanotaan että maailma on muuttunut humaanimmaksi, demokraattisemmaksi, lojaalimmaksi ja solidaarisemmaksi.

Näin uskottelee koko porvarillinen maailma. Luokkaristiriitojen aika on ohitse. Tätä samaa roskaa porvareitten mediat ovat jyystäneet ja jyränneet jo vuosikymmenet toivossa, että edes osa köyhistä uskoisi asian todella olevan niin.

Osa on mennyt lankaan ja heitä voimme nimittää "kuolleiksi sieluiksi", joilla taas tehdään kauppaa. Mutta taistelun on jatkuttava sillä oikeuden mukainen maailma on mahdollinen, vielä tulee se päivä kun vastakkain asettelua ei enää todella ole. Toivomme sen päivän tulevan mahdollisimman pian!

Tervetuloa kanssamme muistamaan luokkajaon ja fasismin uhreja, ihmisyyden puolesta vainoja vastaan:http://hameensanomat.menoinfo.fi/hameenlinna/tapahtumat/kunniakaynnit-toverihaudoille/803075

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (35 kommenttia)

Käyttäjän minavaan kuva
jouko viitala

Meillä Pohjanmaalla ei ole luokkasotaa eikä sisällissotaakaan ollut. Me täällä jääkärien kotitienoilla olemme käyneet vapaussotaa!

Enkä myöskään ymmärrä sadan vuoden takaisten asioiden käsittelyn tarpeellisuutta. Ne ovat olleet ja menneet. Harvalla ruokapöytään tämänkään asian jaamiminen ruokapöytään leipää tuo.

Jokaisen ihmisen elämään mahtuu asioita, joista hän ei iloinen/kiitollinen ole. Mitä enemmän hän näitä asioita vuosikymmenet läpi käy, sitä vaikeampaa hänen elämänsä on.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

On syytä muistaa, että punaterrori ja murhaaminen alkoi jo aiemmin kuin 27.01.1918, jolloin valkoiset, jotka olivat virallisia demokraattisesti valitun eduskunnan ja hallituksen alaisia voimia kävivät vihdoin vastustamaan valtaa kaappaavaa kommunistisia punakaarteja vastaan Viipurin itäpuolella Kämärän aseman lähistöllä, pysäyttämällä kommunistien panssarijunan, joka toi aseita Suomen punaisille Pietarista.

Näitä ensimmäisiä urheita isänmaalaisia kommunisteja ja venäläisiä vastustavia virallisen hallituksen alaisia miehiä kutsuttiin " venäjänsaarelaisiksi ". Tämä suojeluskuntaryhmä koostui Viipurin lähipitäjien miehistä, jotka pääosin olivat talonpoikia.

On syytä muistaa, että maahan oli juuri valittu vapailla vaaleilla uusi eduskunta, jota punaiset kävivät Venäjältä tuodun mallin mukaan vallankumoushuumassaan kaatamaan aseellisesti väkivalloin, vaikka uusi valittu ja istuva demokraattinen hallitus oli juuri antanut useita esityksiä ja lainsäädäntää parantamaan maan köyhimpien asemaa yhteiskunnassa. Tämän verisen punakapinan vastuullisia järjestäjiä ja vallananastajia olivat mm. väkivaltaiset kommunistit Kuusinen ja Sirola maltillisen vasemmiston ( esim. Tanner ) jääden huomiotta paitsioon. Venäjälläkin pieni väkivaltainen ja häikäilemätön bolseviikkisiipi ( suuri tai enemmistö ) otti Leninin ja Stalinin johdolla vallan propagandan avuin oltuaan tosiasiallisesti punaliikkeen selvänä vähemmistönä vallankumouksen aikana.

Stalinkin oli todellisuudessa ulkoasultaan jalat hassusti haarallan taapertava 162 senttinen luonne- ja persoonallisuushäiriöinen vallan- ja verenhimoinen ihmispeto, joka sai oman tilaisuutensa lahjana Leniniltä.

Vapaussota ja punakapina ovat ne oikeat nimet kuvaamaan maan tapahtumia tuolloin.
On syytä myös muistaa, että Väinö Linnan kirjoittama Täällä Pohjantähden Alla trilogia on kaunokirjallisuutta, eikä tässä mielessä oikeaa historiankirjoitusta.

Kirjoittajalle vielä tiedoksi, että fasistit olivat Mussolinin perin vasemmistolainen työväenluokkainen liike vasemmistolaisin arvoin 1930- 1940 luvuilla Italiassa.

Käyttäjän JormaJoppeTalikka kuva
Jorma Talikka

Meillä Hämeessä valkoiset teurastivat lapsiakin näitä neitoja joista nuorimmat olivat 15vuotta, onko niin ettei heille saada edes nimiä ja lasten raiskaajat ja murhaajat ovat edelleen valtiovallan suojeluksessa?

"Valkoiset terroristit murhasivat vapunpäivänä 1918, kolmekymmentäkuusi (36)punakaartilaista 15-23vuotiasta tehtaantyttöä, joita myös Valkeakosken naiskomppaniaksi kutsutaan, heidät pantiin kaivamaan oma hautansa. Tässä murhapaikassa on jotain erilaista, tämä on kummallisen syrjässä, kirkollekin matkaa yli 10kilometriä. Ammuttavat on kuljetettu yllättävän kauas tieltä, n.½ kilometrin päähän. Aivan kuin murhaajien omaatuntoa olisi alkanut vihloa.

Koko luokkasodan ajan nämä työläisneitoset olivat liikkuneet yhdessä ja kerrotaan, että heillä oli kova aatteen palo ja luja usko paremman maailman voittoon. Muutamaa päivää ennen murhaansa Valkeakosken naiskomppania vielä oli rynnistänyt joukkojen kärjessä alvettulan sillan yli, pian sen jälkeen punaiset joutuivat Tuuloksessa kiivaaseen taisteluun saksalaisten joukkojen kanssa ja saksalaiset kokivat sodan pahimman tappionsa. Taistelun jälkeisessä kaaoksessa Valkeakosken naiskomppania jäi saksalaisten vangiksi 29 huhtikuuta 1918.

Seuraavana päivänä saksalaiset luovuttivat vangit suomalaisille valkoisille.

Naisia ei kuitenkaan kuljetettu Valkeakoskelle tai muuhun isompaan taajamaan joihin punavankeja koottiin. Heidät vietiin syvälle metsään ja edessä oli synkkää korpea.

Matkalla vartijat ja naisvangit yöpyivät ladossa. Mitä yön aikana tapahtui? Kukapa sen tietää, mutta merkit ovat todella pahat, sillä on kerrottu tuskanhuudoista, joka ladolta kuuluvana täytti tuon yön.

Seuraavan päivän aamuna naiset tuotiin pellon reunaan ja heidät pantiin kaivamaan oma hautansa. Kaikki 36 teloitettiin ampumalla, ehkä jostain vielä löytyy se paperi, jossa paljastuu, kenelle saksalaiset luovuttivat naisvangit ja nämä valkoiset pyövelit saadaan tietoomme, mutta murha ei vanhene koskaan.

Suuri kiitos Valkeakosken naiskomppanian tytöille uhrauksistanne hyvinvointi yhteiskunnan eteen, jota taas valkoinen terrori polkee häikäilemättömästi alas."

(Ote vappu puheesta näiden tyttölasten haudalla 2017)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Mikä olisikaan ollut uhriluku punakaartin voittaessa ja kommunisteien otettua väkivalloin lopulta vallan. Tuolloin olisi mitä todennäköisimmin tuhottu ja murhattu koko Suomen talonpoikaiskulttuuri mukanaan pari miljoonaa tilallista perheineen Leninin oppien mukaisesti, kuten Neuvostoliitossakin tapahtui vallankunouksen myötä.

Punakapinan jälkeinen kosto oli ylimitoitettu ja liiallisen raaka, mutta sekin olisi jäänyt varmasti toteutumatta, mikäli kommunistijohtajat Kuusinen, Rahjat, Sirola, Kaljunen ym. kumppanit olisivat valinneet vallankumoukselleen ja punaterrorilleen verettömämmän vaihtoehdon jo aiemmin v. 1917 alkaen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Kiiski on rakentanut itselleen rinnakkaistodellisuuden jossa hänen olkiukkonsa peuhaavat hänen ennakkoluulojensa syvissä pohjamujuissa.

Ihan aikuisten oikeasti emme voi tietää mitä olisi tapahtunut jos historian käänteet olisivat menneet toisin. Se on vain kontrafaktuaalista spekulointia omilla ennakkoluuloilla.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #6

Myyryläinen voisi tarkastella niitä kehityskulkuja, mitä kommunistien valtaannousut yleisesti ja maailmanlaajuisesti toivat mukanaan. Suomesta kaavailtiin bolsevikkien jälkeen seuraavaa eli maailmanlaajuisesti toista kommunismidiktatuuria, joko osaqna Neuvostoliittoa tai sen sateliittina.

Kommunismidiktatuurit ovat maailmanlaajuisesti vieneet 1900-luvulla hengen arvioiden mukaan jopa 100 miljoonalta sivullisesta erilaisissa vainoissa.

Mikä saa Myyryläisen ajatusmaailman sellaiseen harhatilaan, että Suomen kommunistit olisivat bolsevikkien tuella olleet jotenkin hellempiä omassa vallankumouksessaan ja vallankaappauksessaan demokraattisessa valtiossa ?

Ei mikään tapahtunut tosiasia tue moista höplöä päätelmää.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #11

Kiiski kysyi: "Mikä saa Myyryläisen ajatusmaailman sellaiseen harhatilaan, että Suomen kommunistit olisivat bolsevikkien tuella olleet jotenkin hellempiä omassa vallankumouksessaan ja vallankaappauksessaan demokraattisessa valtiossa ?"

Jos Kiiski todellakin luki mitä kirjoitin, hän olisi huomannut, että emme oikeasti voi tietää mitä olisi tapahtunut. En siis väittänyt sitä enkä tuota mistään helläkätisyydestä. Varoitin vain kontrafaktuaalisuudesta.

Kiiski totesi: "Ei mikään tapahtunut tosiasia tue moista höplöä päätelmää."

Toisaalta meillä ei ole mitään todistetta suomalaisista sosialidemokraateista (tuolloisista) toiseenkaan suuntaan. Heidän jälkeensä jättämät dokumentit, m.m. perustuslakiluonnos, valtiosopimukset, vihjaavat kovinkin humaaniin suuntaan. Mutta emme todellakaan voi tietää miten olisi käynyt jos toisin olisi mennyt.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #6

#6:
"Ihan aikuisten oikeasti emme voi tietää mitä olisi tapahtunut jos historian käänteet olisivat menneet toisin. Se on vain kontrafaktuaalista spekulointia omilla ennakkoluuloilla"

Jotakin voi kuitenkin päätellä siitä, minkälainen kato kävi Stalinin Neuvostoliittoon paenneiden punaisten keskuudessa. Tuskinpa valkoisia olisi ainakaan sen lempeämmin kohdeltu

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kiiski, itse olen pohtinut, mitä olisi tapahtunut, mikäli marsalkka Mannerheim olisi onnistunut jatkosodassa ja sota olisikin päättynyt Suomen sotilasjoukkojen voitonparaatiin Moskovassa.

Olisiko Putin nyt Suomen tasavallan presidentti ja Venäjä Suomen virallinen kieli?

Ymmärrän sinua hyvin, kyllä tällaisia on mukava pohtia.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #24

Olen Niemeläisen kanssa samaa mieltä, että on joskus ihan mukavaa spekuloida kontrafaktuaalisesti punaviinilasin ylitse, pikkusormi somasti törröllään. Mutta ei sillä ole reaalimaailman kanssa mitään tekemistä, niinkuin mukavuudella harvemmin on.

Käyttäjän minavaan kuva
jouko viitala

Jokaiselle lienee selvää, että puolin jos toisin ylilyöntejä tapahtui

En Talikan julkaiseman puheenpitäjää tiedä, mutta juuri tuonkaltaista rypemistä sadan vuoden takaisissa asioissa en ymmärrä. Mitä hyötyä ja
kenelle tuosta on. Paljon viisaampaa oli katsoa eteenpäin ja tulevaisuuteen, emme jonkinlaisia "totuuskomissioita" tarvitse.

Nuokin tapahtumat liittyvät omaan aikaansa ja tosi vaikeata on kenenkään
sen hetkistä maailmaa ja tapahtumia 100 prosenttisesti ymmärtää. Ablotuuttista totuutta kun tässäkään ei ole.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Viitala kirjoitti: "Paljon viisaampaa oli katsoa eteenpäin ja tulevaisuuteen, emme jonkinlaisia "totuuskomissioita" tarvitse."

Jos emme tiedä missä olemme ja miten tähän olemme joutuneet, on ihan turha kurkkia tulevaisuuteenkaan. Meidän on pakko oppia menneisyydestä jotta emme toistaisi kaikkia menneisyyden vääryyksiä.

Käyttäjän minavaan kuva
jouko viitala Vastaus kommenttiin #10

Jos elää menneisyydessä, ei ole tulevaisuuttakaan.
En kovin akuuttina ongelmana näe pelkoa 100 vuoden takaisten tapahtumien toistumista.

Noin yleisesti todellista totuutta harvoin löytyy jälkivisaudesta. Asiat kun elävässä elämässä tapahtuvat nopeasti ja usein vailla kaikkea asioihin kenties vaikuttavia tietoja.

Täysin varmaa on, että vapaussodan tapahtumista monta puolin jos toisin olisi jäänyt tapahtumatta, jos vuosikymmeniä olisi ennakkoon asioita saaneet
päättäjät tutkia. Ikävä kyllä asiat on ollut tehtävä siinä hetkessä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #12

Olen samaa mieltä Viitalan kanssa, että lopullista, yhtä ja ainoaa totuutta ei löydy koskaan. Ei edes bolsheviikkien ja Stalinin ikiaikaisesta pahuudesta.

meidän tuleekin tutkiskella mennyttä mahdollisimman monelta kantilta ja arvioida löydöksiämme. Ei kopioiden löytämäämme vaan sitä ajatuksella analysoiden ja viisauttamme lisäten.

Silloin, nahdollisesti, "ad hoc" päätöksiä tehtäessä on mahdollisuus pohtia vaihtoehjoja ja niiden seurauksia paremmin tiedoin.

Sitä paitsi kaikkia päätöksiä ei tehdä akuutissa tilanteessa vaan kehitystä ja muutoksia myös suunnitellaan aiemman kehityksen valossa ja pohjalta. Silloin käytetään ennalta luotuja periaatteita, politiikkoja, menetelmiä ja tavoitteita. Niiden asettamisessa ja soveltamisessa on on sijansa myös historian tuntemukselle vaikka se, tietenkään, ole kaikki mitä pitää osata ottaa huomioon.

Käyttäjän JormaJoppeTalikka kuva
Jorma Talikka

Jos ja jos,kun kansaa tarpeeksi nöyryytetään sekä roikutetaan orjuudessa se nousee lopulta sortajia vastaan, kuten 1918 tapahtui, hengellään he lunastivat meille hyvinvointivaltion alun, jota nyt oikeisto kaataa hartia voimin, toivotaan että oikeiston ahneus ei tällä kertaa johda samaan kuin 1918.

Tänään päättyivät myös 73 vuotta sitten Auschwitzin kauhun päivät, onneksi fasismi kukistettiin ja toivotaan että se ei enään koskaan herää siinä laajuudessa missä se oli 73 vuotta sitten, ajatella voi kukin tykönään miten maapallon olisi käynyt jos Hitlerin ja Kosolan tapaiset natsit olisivat saaneet vallan.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

On syytä muistaa, että maahan oli juuri valittu vapailla vaaleilla uusi eduskunta,
.............

Kunnallisvaaleissa köyhillä ei äänioikeutta ollut joten ihan demokraattinen maamme ei ollut.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

On syytä muistaa, että loppukesästä 197 Kerenskin "väliaikainen hallitus" hajotetti eduskunta joka oli uskaltautunut säätämään valtalain. Hajotuksen juonivat valkoiset porvarit. Tuekseen he kutsuivat Pietarista kasakoita.

Syksyllä lokakuussa toimitettiin uudet vaalit joita Sosialidemokraattinen puolue (silloinen, ei nykyinen) virallisesti boikotoi koska piti edellisen hajottamista laittomana.

Ei siis järin demokraattista touhua eduskunnassakaan.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Mistähän ihmeestä Myyryläinen näitä höpötyksiään oikein kaivelee ?

https://fi.wikipedia.org/wiki/Eduskuntavaalit_1917

Vaalit käytiin v. 1917 lokakuussa ja SDP yksinkertaisesti ei saanut riittävää kannatusta valtaenemmistöön eduskunnassa. Tämän johdosta osa sosiaalidemokraateista oli valmis vallankaappaukseen vain kolme kuukautta myöhemmin vallankumousyrityksessään, jota tupataan kutsua monilla eri nimillä.

Vaalien 1917 äänestysaste oli normaali n. 70 % luokkaa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #13

Mitä höpötyksiä?

Kirjoitin virallisesta boikotista. Olisi tietysti voinut ja pitänyt täsmentää, että boikotti ei toiminut ja sosialidemokraattisella puolueella oli ehdokkaansa vaalissa. Joka tapauksessa puolue piti edellisen eduskunnan hajottamista väkivaltaisena vääryytenä ja laittomana.

On totta, että myös noihin lokakuun vaaleihin joutuminen oli monelle sosialidemokraatille tuolloin osoitus siitä miksi porvareihin ei voitaisi eikä tulisi luottaa vaan valta tulisi ottaa työväenluokan käsiin. Syksyn ja talven porvarillinen politiikka vain vahvisti tätä käsitystä.

Kyse ei kuitenkaan ollut vain valtakunnan politiikasta eduskunnassa y.m. vaan myös tavallisten ihmisten jokapäiväisen elämisen ehdoista. Radikaali kapinointi on sitä todennäköisempää mitä laajemmalle leviää käsitys, ettei ihmisillä ole "menetettävänä kuin kahleensa".

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #21

Mikä ihmeen virallinen boikotti ja boikotti, joka ei toiminut ?

Vasemmistossa oli myös tuolloin maltillisa voimia mm. Tanner, joka oli mitä ilmeisimmin oli enemmistönä vasemmistoliikkeessä. Kuitenkin väkivaltaista maxilais-leniniststä kommunistista vallankumousta ajaneet häikäilemättömät tahot ( Kuusinen, Sirola, Gylling ym. )saivat liikkeessä valta-aseman aloittaen vallankaappauksen neuvostobolesevikkien tuella jo tammikuussa 1918.

Tanner muuten ennusti kaukoviisaasti kuinka vallankumous ja vallankaappaus tulisivat päättymään ja pysyi viisaasti erossa koko punakapinasta.

V. 1917 lokakuun vaalit olivat vapaat, demokraattiset ja lainvoimaiset. Eduskunnan hajoittaminen v. 1917 ei todellakaan ollut valkoisten kieroilua, vaan asiassahan kaikki päätäntä tapahtui Pietarin väliaikasen hallinnon toimesta.

"Syksyn ja talven porvarillinen politiikka vain vahvisti tätä käsitystä."

Uusi eduskunta oli istunut vain 2 kk, joten tuskin tässä ajassa vielä suuria pystyttiin tekemään. Tästä huolimatta uusi eduskunta ja hallitus toteuttivat lakihankkeita juuri yhteiskunnan köyhimpien aseman parantamiseksi.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #32

Kun eduskunta oli hajotettu ja määrätty uudet vaalit, Sosialidemokraattinen puolue teki päätöksen boikotista, siis virallisen puoluepäätöksen, mutta se ei päätös ei pitänyt. Epäselvä tilanne näkyi myös äänestäjien päätöksissä ja vaalin lopputulokssissa. Miten paljon, sitä ei tienne kukaan.

Kiiski hehkuttaa Tannerin pysytelleen viisaasti erossa. Se ei ole ihan koko totuus. Hän ei todellakaan mennyt mukaan ja teki sopimuksen jonka perusteella häntä ei vangittu kun lupasi jäädä puolueettomaksi. Hän ei kuitenkaan pitänyt sopimusta omalta puoleltaan vaan hänen hyvilansa Kauniaisissa toimi valkoisten etappipaikkana pakomatkalla Helsingistä Pohjanmaalle.

Lisäksi kenraali von der Goltz ei ehtinyt Kämpissä matkalaukkuaan purkaa kun Tanner oli jo oven takana tarjoamassa apuaan kesken sodan. Kenraali kovastikin ihmetteli "työväenjohtajan" käytöstä ja intoa.

Mitä tulee syksyn 1917 porvarilliseen politiikkaan niin viittaan kasakoiden tilaamiseen, luovutuslakkoihin sekä suojeluskuntien pystyttämiseen. Työväen järjestyskaartit olivat vastauksia siihen.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #34

Kyllä ne kasakat lähetettiin ja tilattiin Pietarista käsin. Venäläisillä oli itselläänkin melkoinen sekasorto mm. käskyvaltasuhteissa varsinkin Helsingissä, jos oli muuallakin Suomessa.

SDP oli puolueena v. 1917 syksyllä kahdessa leirissä. Piti valita joko länsimainen parlamentaarinen etenemistapa tai väkivaltainen vallankumouksen tie ( jota Lenin kovasti markkinoi ja painosti puoluejohdolle ). Päätettiin valita väkivallan tie Leninin opein ( valta on otettava keinoilla millä hyvänsä ), joka johti myöhemmin ikäviin ja surullisiin seurauksiin.

Punakapinassakin oli herraskaiset kotimaiset sosialistijohtajat, jotka sanalla sanoen käyttivät nk. hyödyllisiä idiootteja apuna omissa valtapyrkimyksissään. On huomattava, että kaikki nämä vallankumousjohtajat ottivat jalat alleen ja suunnaksi Pietarin jo varsin varhaisessa vaihessa sodan kääntyessä edäedulliseen suuntaan.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Maan ensimmäiset kuntavaalit pidettiin v. 1918, jolloin kaikilla oli yleinen ja yhtäläinen äänioikeus.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kunnallisvaalit_1918

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

Eli vasta sisällissodan jälkeen oli kaikilla äänioikeus.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #16

Ennen tammikuun vallankaappausyritystä lokakuussa vaalein valitulla man ensimmäisellä itsenäisyyden ajan eduskunnalla ja hallituksella on aikaa lainsäädännön ja hallinnon kehittämiseen vain 2 kk ajan, ennen kuin punakaarti nosti 27.01.1918 punaisen lyhdyn Helsingin työväentalon katolle merkiksi vallankumouksen aloittamiseksi ja vallan riistämiseksi demokraattisesti vapailla vaaleilla valitulta eduskunnalta.

Kuntalait olivat ensimmäisiä tuoreen itsenäisyyden ajan eduskunnan päätöksiä ja itsenäisen maan ensimmäiset kuntavaalit pidettiinkin jo seuraavana vuonna 1918.

Asian voisi tiivistää näinkin, että jos ei ollut kuntia, niin ei ollut kuntavaalejakaan ennen v.1917 itsenäisyyttä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#8 ja #16:
Eduskunta oli jo vuonna 1908 päättänyt yleisen ja yhtäläisen äänioikeuden toteuttamisesta kuntavaaleissa. Amiraalisenaatti viivytti lain esittelyä suuriruhtinaalle, joka lopulta jätti lain vahvistamatta. Heinäkuussa 1917 eduskunta päätti uudelleen kuntatason yleisestä ja yhtäläisestä äänioikeudesta, mutta Venäjän väliaikainen hallitus ei vahvistanut lakia, vaan hajotti eduskunnan. Julistauduttuaan 15. marraskuuta 1917 korkeimman haltijaksi Suomessa eduskunta saman tien vahvisti tämän lain. Kun Suomi julistautui itsenäiseksi, kuntatasolla siis oli yleinen ja yhtäläinen äänioikeus.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Ensimmäiset tuollaiset kunnallisvaalit järjestettiin kuitenkin vasta sisällissodan jälkeen 1918 ja osassa kuntia vuoden 1919 puolella. Kansanvaltuuskunnan ottaessa vallan ja sen jälkeen Sisällissodan syttyessä meillä ei ollut vielä yhtään demokraattisesti valittua kunnanvaltuustoa.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #22

"Kansanvaltuuskunnan ottaessa vallan ja sen jälkeen Sisällissodan syttyessä meillä ei ollut vielä yhtään demokraattisesti valittua kunnanvaltuustoa."

Miksiköhän? Olisihan leninistisellä Suomen Sosialistisella Työväentasavallalla ollut punavalkosodankin aikana jopa sitä edeltänytt valkoisten valtakautta (2 kk) enemmän aikaa toimeenpanna toimiva demokratia... Mitäs mieltä muuten olet tästä Isis-rinnastuksesta:
http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249911-p...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #23

Mitäkö mieltä Savolaisen löpinöistä: hohhoijaa- ja höpsönlöpsön-mieltä olen. Et ultra dicere.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen Vastaus kommenttiin #25

Mistäs se tämä kyökkilatina-jorma on muuten tuon oletusti rekisteröidyn höpsönlöpsön-ilmauksen plagioinut?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #26

Kyökkilatinisti toki ja mieluusti. Höpsönlöpsöni olen kuitenkin ihan rehellisesti varastanut lasten suusta. En ole nähnyt kenenkään sitä © tai ® -merkinnällä itselleen varatuksi osoittaneen näinä useina vuosikymmeninä joilla olen sitä viljellyt. Jos se on Savolaisen olettamusten mukaisesti varattu niin olenpa immateriaalirikollinen ollut jo varmaankin 1960-luvulta saakka. Varaaja lienee tietenkin varannut sen PRH:sta jo ennen sitä.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Vai lämmittelee se Talikka kapinahenkeä, vai ymmärsinkö sävyn oiken? Onneksi nyt ei enää liene luvassa sellaisia vakavastiotettavia radikalisoituneita ääriainesjulistuksia kuin sata vuotta sitten 27.1.1918 päivätty ja Työmies-lehdessä julkaistu "ylevä ja ankara" vallankumousjulistus, ks. http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/249819-y...

Myös nykyinen Demokraatti-lehti on vuosisadantakaista edeltäjäänsä maltillisempi. Hyvä niin. Kaikki ymmärrämme tänä päivänä, että tuolloin yhteiskunnalliseen hyvään ja ehdottomaan oikeudenmukaisuuteen uskoneet paitsi arjen pakottamana myös utopian vimmalla aseellisesti eräänlaiseen 'maanpäälliseen paratiisiin' pyrkineet punakaartit olivat silloin kansainvälisesti kasvava trendikäs fanaatikkoarmeija, oman aikansa ISIS. Mukaan menneet kukin omista lähtökohdistaan tähtäsivät olojen parannukseen ja parempaan oikeuteen kuin vastapuoli tuntui tarjoavan. Valitettavasti tähdättiin aseilla. Laillinen valta reagoi tuolloin samoin kuin nyt isis-taistelijoihin reagoidaan nyt Irakissa ja Syyriassa, täällä kauempana kuolemantuomioita tietysti kauhistellaan.

Lopulta kuitenkin olemme yhteisesti tyytyväisiä siihen, että Suomesta ei tullut pohjoismaiden tapaan kuningaskuntaa eikä myöskään Leninin tavoittelemaa Suomen Sosialistista Työväentasavaltaa https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_sosialistinen... - vaan kansakunta oli jo joitain vuosia hirveän punavalkosodan* jälkeen valmis antamaan hallitusvallan demokratian pelisääntöjen mukaan toteutettujen vaalien perusteella sodassa hävinneen osapuolen edustajille, ja riittävän päättäväinen kieltääkseen fasistiset kumousvoimat lailla 1930-luvun alkuvuosiin mennessä (SKP+Lapuan liike) ja puolustaakseen itsenäisyyttään ja olemassaoloaan ulkoista joukkoahdistelua vastaan (Molotov-Ribbentrop-liiton hyökkäys jatkoineen 1939-44).

* objektiivisesta neutraalinimestä 'punavalkosota', ks. Punavalkosota 1918 - oikea nimi löytyi http://rescordis.puheenvuoro.uusisuomi.fi/248912-p...

Käyttäjän paiviruippo kuva
Päivi Ruippo

Porvarit vaan mässäilivät lihaa, voita, herkkuja, jne., mutta kansa näki nälkää. Siinä se oli sisällissodan syttymisen ydin.

-----------------------------

Suomi ja kansalaiset eivät jakaudu kahtia, vaan Suomi ja suomalaiset JAETAAN kahtia poliittisilla päätöksillä.

Ihmiset eivät syrjäydy, vaan heidät SYRJÄYTETÄÄN.

Köyhyys ja eriarvoisuus luodaan politiikalla ja sillä ne myös voidaan poistaa!

-----------------------------

'Jokainen suomalainen kantaa jollain tapaa sisällissotaa mukanaan – tiedostaen tai tiedostamattaan.'

-----------------------------

Sisällissodan uhrit 1918

Punaiset 27 038
Valkoiset 5 179

Erotus - 21 859

Tämä sama tappaminen jatkuu edelleen ns. nykyisten valkoisten toimesta, mutta vain modernimmin keinoin ja uhreina ovat myös edelleen vähäosaisemmat.

Lähes 3 000 kansalaista kuolee joka vuosi Suomessa tarpeettomasti siksi, että se olisi voitu välttää lääketieteen keinoin tai puuttumalla köyhyyteen, sosiaaliseen eriarvoisuuteen tai palvelujärjestelmän raja-aitoihin.

Lisäksi joka vuosi vähintään 800 kansalaista tekee itsemurhan Suomessa.

Luku on tosiasiassa huomattavasti suurempi. Itsemurhia kirjautuu ainakin alkoholikuolemiin (hidas itsemurha), muihin päihdekuolemiin ja liikenneonnettomuuksiin.

Kuinka monta itsemurhaa vältettäisiin, jos kansalaisia ei jatkuvasti syrjäytettäisi ja köyhdytettäisi oikeistopolitiikalla?

Myös vähempiosaisten elinikä on huomattavasti lyhyempi kuin hyväosaisten. Tappamista tämäkin on.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Maailmalta on paljon esimerkkejä siitä, että myös vasemmistolainen politiikka on aiheuttanut paljon uhreja 1900- vuosisadalla. Arvioita on esitetty 100 miljoonasta vainotusta ja tapetusta ihmisestä puna-aatteen toimin.

Toistaiseksi demokratia ja kansanvalta lienee paras kokeiltu järjestelmä vasemmistodiktaruurien sijaan.

Käyttäjän JormaJoppeTalikka kuva
Jorma Talikka

Toivotaan että eliitti on viisastunut ja lopettaa työttömien ja köyhien riistämisen, nyt on vuosi 2018 ja maan porvaristo käy yhä ahkerammin historian romukopalla etsimässä "uudistuksia" kuten he itse niitä kutsuvat, mutta on aivan selvää ettei tämä näin voi jatkua, sama koskee vieras ja muukalais-vihaa, kiitos ei enään ikinä huutolaisyhteiskuntaa, kiitos ei fasismille ja rasismille, kyllä kiitos solidaarisuudelle ja tasa-arvolle.Kiitos 1918 valkoisen-terrorin uhreille, kaaduitte vakaumuksenne puolesta, olisitte todellakin valtiollisen merkkipäivän ansainneet, mutta olkoon 27.1 ja 1.5 omistettu myös teille, kun virallinen Suomi teidät haluaa hylätä.

Toimituksen poiminnat